سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سقف وافل

 سقف وافل یک سازه ی ساختمانی و نوین از جنس بتن است که در فضاهای با ارتفاع بیش از 12 متر استفاده می شود.در حقیقت نام سقف وافل به دلیل شباهت ظاهری با نان وافل گرفته شده است. و به دلیل ظاهر شبکه مانندش، به آن سقف مشبک هم گفته می شود.به طور معمول این سقف مسطح است و وزن زیادی در مکان هایی که از این سقف استفاده میشود، به آن وارد نخواهد شد. 

این سقف به تنهایی می تواند در زیباسازی محیط خود موثر باشد.هم چنین برای تزیین و زیبایی بیشتر میتوان از المان های نوری در طراحی داخلی آن استفاده کرد.توجه داشته باشید که در طراحی داخلی بر روی سازه هایی با این نوع  از سقف،تنها باید به رنگ و نورپردازی پرداخت چرا که همانطور که گفته شد این سازه از جنس بتن است و تغییر در فرم و شکل آن بسیار سخت خواهد بود.

 

سقف وافل با ظاهر مشبکی خود جهت پوشش دهانه های وسیع استفاده می شود. اجرای این سقف ها بسیار آسان و سریع است.  برای استفاده از این سقف ها به میلگرد های تقویتی و اتصال آن ها به تیر نیاز نخواهد بود.

کاربرد سقف وافل

از این نوع سقف درفرودگاه ها،ایستگاه های مترو و قطار،سالن ها ، نمایشگاه ها ، بیمارستان ها،پارکینگ های مسقف،تئاترها،هتل ها،استخر های سرپوشیده،کتابخانه ها،سوله های صنعتی و حتی در منزل های مسکونی استفاده می شود.

استفاده از سقف وافل چه معایا و مزایایی دارد؟

در ابتدا از مزیت های سقف وافل باید گفت که استفاده از این نوع سقف بسیار آسان و سریع است و هم چنین در کنار استحکام بالایی که دارد از نظر زیبایی هم مورد توجه است. در مکان هایی که محدودیت ستون گذاری وجود دارد و مکان های عمومی که ازدحام زیاد جمعیت سبب لرزش می شود، میتوان از این سقف استفاده کرد.

هم چنین به دلیل انعطاف پذیری بالای سقف وافل نسب به مواد مورد استفاده ی آن،میتوان این سقف را با بتن،چوب و استیل، منتاسب با اهمیت استحکام سازه اجرا کرد. به طور مثال در فرودگاه ها و یا ایستگاه های قطار از بتن و در گاراژها از استیل یا چوب استفاده می شود.

در اخر باید گفت که میتوان با ایجاد سوراخ هایی برای عبور سیم های برق،تهویه هوا،لوله کشی و سیستم روشنایی از وافل استفاده کرد.

اما مسلما در استفاده از این نوع سقف معایبی هم وجود دارد.باید گفت به دلیل مزایای مناسب و هم چنین گران بودن وسایل ساخت این سقف،هزینه ی بیشتری نسبت به دیگر انواع سقف باید پرداخت شود.هم چنین در اجرای این سقف باید نظارت قوی و ممتد وجود داشته باشد که در غیر این صورت ممکن است قالب ها فشار اضافی دریافت کرده و دچار شکستگی شوند که در نهایت سبب مختل شدن روند کار و به بار آمدن هزینه های بیشتر خواهد شد.در مکان های طوفان خیز استفاده از این سقف به دلیل سبک بودن مناسب نمی باشد و ممکن است در هنگام باد و طوفان شاهد خساراتی باشید.در اخر باید گفت که در محل خای شیب دار، اجرای وافل نیازمند مسطح کردن با استفاده از گوبرداری یا پر کردن با خاک مرغوب است.

 

روش های اجرای سقف وافل 

 

به طور کلی در اجرای این سقف از سه روش استفاده می شود.که هر سه در ادامه به طور کامل تشریح خواهند شد.

 

اجرای آماده

 

در این روش ، سقف به طور کامل در کارخانه یا کارگاه در اندازه های مورد نیاز و دلخواه ساخته می شود و در محل مورد نظر نصب می شود.با توجه به استفاده ی بسیار سریع و آسان،این روش هزینه ی بسیار بالایی در مقایسه با روش های دیگر دارد.هم چنین با توجه به پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر شاهد رواج استفاده از این روش بوده ایم.

 

اجرای پیش ساخته

 

در این روش وافل ها به صورت تکی و جداگانه در کارخانه یا کارگاه ساخته می شوند و در محل مورد نظر نصب و به هم متصل می شوند. در اخر از بتن ریزی جهت محکم شدن وافل ها استفاده میشود.این روش ساده ترین روش اجرای وافل به شمار می آید.

 

اجرای درجا

 

در این روش پس از ساخته شدن دیوار ها و ستون ها،داربست بندی عمودی و افقی صورت میگیرد.سپس قالب های وافل که معمولا به شکل مکعب مربع ، مکعب مستطیل یا مثلثی شکل هستند،روی داربست ها قرار میگیرند.فضایی بین قالب ها آماتور بندی می شودو سپس در مرحله ی آخر بتن ریزی و سپس قالب بندی انجام می شود.معمولا در ایران از این روش به دلیل هزینه ی بسیارکمی که در مقایسه با روش های دیگر دارد ، استفاده می شود.

 

قیمت سقف وافل

 

با توجه به عواملی چون زمان اجرای کار،متریال به کار رفته در ساخت سقف،هزینه های پیمانکاری،تعمیرات،هزینه مواد اولیه و و.... قیمت سقف وافل متغییر است.و هرچه در اجرای این سقف از مواد با کیفیت استفاده شود،مسلما هزینه بیشتری خواهد داشت.برای اطلاع از قیمت قالب سقف وافل میتوانید با ما در تماس باشید.

https://kohandeck.ir/waffle-ceiling/